Tuesday, July 13, 2010

PETUA ORANG-ORANG LAMA..

Meredakan Batuk


Sesetengah orang mengalami masalah batuk yang berpanjangan.Bagi mengatasi masalah ini ,anda buleh mencuba petua daripada orang2 lama...
Ambik sesudu besar madu lebah dan campurkan air perahan limau nipis dari setengah biji sahaja...Minumlah sebanyak 3 kali sehari. Amalkanlah..InsyaAllah mujarab..

*pantang : jangan makan buah tembikai dalam tempoh mengamalkan petua ini*




Hilangkan Rasa Pahit Bunga Betik


Kepada sesiapa yang menggemari menu makanan dari bunga betik tetapi masih tidak tahu cara-cara untuk menghilangkan rasa pahitnya.Sila cuba petua ini.. Ketika merebus bunga betik,masukkan beberapa helai daun jambu batu.Setelah bunga betik layu bolehlah diasing/buangkan daun jambu batu tersebut.Sekarang anda bolehlah meneruskan menu anda dengan menjadikannya ulam-ulaman atau jadikan ia kerabu..Selamat mencuba.

*khasiat bunga betik : melawaskan perut serta awet muda*




Melembutkan Daging


Sesetengah orang suka memasak rendang daging dengan merebusnya terlebih dahulu.Walaupun telah direbus,adakalanya daging tersebut masih belum empuk/liat.Untuk mengatasinya cubalah petua ini..
Semasa hendak merebusnya, masukkan sedikit cuka makan ke dalam rebusan tersebut..InsyaAllah..daging tersebut akan menjadi lembut.
Selamat mencuba..

Sumber : Orang-orang lama

No comments:

Post a Comment