Wednesday, July 14, 2010

Campak berjangkit jika pangku bayi

Soalan

ADAKAH kita dibolehkan menyusukan anak semasa kita demam campak?Bayi saya itu berusia setahun empat bulan. Saya pernah terbaca jika kita demam campak, si ibu mesti memerah susu sebelum diberikan kepada anak. Jika terus menyusukan anak tanpa diperah, adakah ia boleh mendatangkan masalah?

NA,
Petaling Jaya, Selangor.

Jawapan

VIRUS demam campak (Varicella Zoster Virus atau VZV) sangat mudah berjangkit melalui sentuhan terus luka bintil mengandungi virus itu ataupun melalui udara.

Virus ini dilaporkan tidak berada di dalam susu badan. Bagaimanapun, sekiranya menyusukan badan, anak yang disusukan itu berada di pangkuan dan lebih berisiko untuk terpegang bahagian tubuh anda yang mempunyai penyakit itu.

Maka, untuk tujuan mengurangkan risiko jangkitan melalui sentuhan, mungkin anda ingin menghentikan penyusuan badan secara langsung dan bertukar sementara waktu secara memerah susu dan menggunakan botol.

Di samping itu, anda dinasihatkan cuba turut mengelakkan sentuhan bintil kepada anak anda. Mengambil kira ini adalah jangkitan demam campak yang pertama anda alami, antibodi mungkin belum terbentuk dahulunya.

Dalam hal ini, anak anda juga boleh diberikan suntikan antibodi VZIG. Bertanyalah kepada doktor anda.

Sumber : Tanya Pakar - Harian Metro

No comments:

Post a Comment