Wednesday, July 14, 2010

Bapa tuntut anak bayar nafkah

RADHUAN HUSSAIN
utusanterengganu@utusan.com.my

KUALA TERENGGANU 13 Julai – Sejak tujuh tahun lalu, seorang pesara swasta memelihara dua orang cucu yang ditinggalkan oleh anak lelakinya setelah bercerai dengan ibu kanak-kanak tersebut.

Dengan kudrat yang tidak seberapa, warga emas itu bersama isterinya membesarkan cucu-cucunya itu tanpa bantuan nafkah daripada bapa kanak-kanak tersebut.

Walhal anak pesara itu merupakan seorang pengurus di sebuah syarikat cari gali minyak di ibu negara dengan pendapatan RM17,000 sebulan.

Tidak tahan dengan sikap ‘lepas tangan’ anaknya itu, Mustafa Ismail, 64, telah mengemukakan tuntutan supaya Nasrun, 37, membayar tunggakan nafkah penjagaan dua cucunya itu selama tempoh tersebut sebanyak RM20,000 di Mahkamah Rendah Syariah di sini.

Mustafa dari Kampung Beladau Kolam, Manir turut menuntut perintah agar Nasrun memberi nafkah RM800 sebulan menerusi potongan gaji untuk keperluan dua cucunya yang kini berusia 13 tahun (perempuan) dan 15 tahun (lelaki).

Selain itu, beliau sebagai plaintif menuntut anak lelakinya itu memohon maaf kepadanya dan hadir ke mahkamah tersebut bagi menyelesaikan kes berkenaan.

Mustafa yang diwakili peguam syarie, Fazru Anuar Yusof mengemukakan tuntutan berkenaan ketika kes itu disebut di hadapan Hakim Syarie, Kamarulazmi Ismail hari ini.

Pada prosiding tersebut, Mustafa yang kelihatan sebak, membaca wakalah pelantikan peguam syarie dengan nada tersekat-sekat sebelum meminta Fazru Anuar membacakan tuntutantuntutan berkenaan.

Nasrun yang dinamakan sebagai defendan dalam permohonan itu tidak hadir di mahkamah hari ini.

Kamarulazmi kemudian menetapkan 24 Ogos ini untuk sebutan semula permohonan tersebut yang dibuat mengikut Enakmen Undang-undang Pentadbiran Islam Negeri Terengganu 1985.

Hakim tersebut menyifatkan kes itu cukup mengaibkan dalam institusi keluarga Islam dan tidak sepatutnya berlaku apatah lagi ia melibatkan antara bapa dengan anak kandungnya sendiri.

Malah jelasnya, kes itu merupakan kes kedua yang pernah menggemparkan negara berkaitan tuntutan nafkah yang dikemukakan ibu bapa terhadap anak kandungnya selepas kes membabitkan seorang pensyarah di Seremban kira-kira tiga tahun lalu.

Justeru itu, beliau berharap kes berkenaan dapat diselesaikan di luar mahkamah dengan kedua-dua belah pihak memberi pertimbangan wajar ke arah penyelesaian demi kebaikan bersama.

Sementara itu, Fazru Anuar sewaktu ditemui pemberita di luar mahkamah berkata, plaintif terpaksa menanggung dua cucunya itu sejak tujuh tahun lalu tanpa bantuan nafkah daripada Nasrun.

‘‘Malah selama tempoh itu, Nasrun yang merupakan seorang pengurus di sebuah syarikat cari gali minyak di Kuala Lumpur dan berpendapatan RM17,000 sebulan tidak pernah menjenguk dua anaknya itu yang dijaga plaintif bersama isteri (ibu Nasrun),’’ katanya.

Menurut beliau, plaintif mendapat hak penjagaan ke atas kedua-dua cucunya itu pada 2004 daripada bekas menantunya setelah pasangan tersebut bercerai pada 30 Disember 1998.

Nasrun dan bekas isterinya masing-masing telah berkahwin lain.

Ditanya sama ada pihak plaintif akan akur dengan nasihat hakim untuk menyelesaikan konflik keluarga itu di luar mahkamah, beliau berkata:

‘‘Anak guam saya bersifat terbuka dan akan pasti mengubah pendirian jika defendan pulang menjenguknya dan isteri serta dua anaknya itu serta memohon maaf akan keterlanjuran,’’ ujarnya

2 comments:

  1. laa..hok ning ke brite yg org duk sebut2 "bapa kenakan 3 syarat" saman anok tuh...

    ReplyDelete
  2. cmnelh buleh jd lagu nih..gaji beso tp nafkah anok terabai..nasib baik ade mok ayoh tulung bela budak2 tuh..sungguh memalukan ade anok macam NASRUN tuh...bagi anok2 die plok...amat memalukan ade bapak macam NASRUN tuh...mengabaikan AMANAH ALLAH...

    ReplyDelete