Monday, July 12, 2010

PEMAKANAN Seimbang Untuk Lelaki/Suami

BUKAN bakal mama sahaja yang perlu menjaga pemakanan untuk mendapatkan anak yang berkualiti tetapi bakal papa juga tidak terkecuali. Kesihatan suami dalam persediaan kehamilan isteri perlu diberi perhatian.
Diet suami penting untuk menghasilkan zuriat yang sihat melalui penghasilan sperma yang berkualiti. Justeru itu, para suami perlu mengkaji cara pemakanan mereka dan jangan menunding jari pada isteri sahaja jika masih tidak hamil.
Antara perkara yang harus dilakukan oleh para suami seperti berikut:
  1. MENDAPATKAN VITAMIN C yang cukup melalui buah-buahan dan sayur-sayuran sekurang-kurangnya lima hidangan sehari. Kekurangan vitamin C dan antioksida lain boleh menyebabkan sperma kurang aktif atau rosak. Jika suami seorang perokok keperluan antioksidanya adalah tinggi. Oleh itu sekiranya suami termasuk dalam golongan yang tidak suka makan buah-buahan dan sayur-sayuran atau tergolong dalam golongan yang merokok, maka kita perlu ajak mereka untuk makan dan mengurangkan pengambilan rokok.
  2. MENDAPAT ZAT BESI yang mencukupi melalui pengambilan makanan laut, kuning telur, daging dan bijirin.
  3. MENDAPAT KALSIUM DAN VITAMIN D yang mencukupi.
  4. MENDAPATKAN SUMBER PROTIEN yang amat tinggi untuk penghasilan hormon, sel darah merah, pemulihan tisu, ketahanan badan dan sebahagainya.

Lain-lain faktor yang boleh menjejaskan kuantiti sperma, meningkatkan jumlah sperma tidak normal atau menurunkan paras hormon:

  • Keadaan yang terlalu panas seperti sauna atau cara berpakaian (seluar ketat) dan menyebabkan suhu meningkat.
  • Merokok.
  • Minum alkohol berlebihan. (ISLAM adalah HARAM)
  • Pencemaran ditempat kerja sama ada pendedahan radiasi atau kimia.
  • Pengambilan kopi berlebihan. Hadkan pada satu hingga dua cawan sehari.

Sumber : PA&MA jan'09

No comments:

Post a Comment