Monday, August 23, 2010

Khairul Arif ikut rakan bapa ke rumah tinggal

2010/08/23
KUALA TERENGGANU: Khairul Arif Ayub, 6, kanak-kanak yang terbunuh dalam satu kejadian letupan di Kampung Seberang Baroh di sini, semalam, dikatakan ditinggalkan di rumah kosong berkenaan oleh ibu bapanya yang mahu menjemput seorang saudara mereka di mahkamah di sini.

Sumber rapat dengan keluarga mangsa memberitahu, ibu bapa mangsa, Ayub Abd Rahman, 28, dan Kamariah Sufian, 25, meninggalkan anak tunggalnya itu bersama dua lelaki yang juga rakannya di rumah tinggal itu, bagi menjemput seorang saudara sebelah bapa mangsa di mahkamah yang didakwa dengan kes penjualan mercun.
Click Here
Usaha Berita Harian untuk menemui Ayub dan Kamariah di rumah datuk mangsa di Kampung Seberang Baroh gagal, berikutan mereka dikatakan cuba mengelak dan melarikan diri daripada ditemui media atau mana-mana pihak yang ingin mendapatkan maklumat mengenai kejadian itu.
Difahamkan, keluarga mangsa dipercayai penjual mercun aktif di kawasan Chabang Tiga dan menjadikan rumah tinggal itu sebagai stor penyimpanan stok mercun jualan mereka.

Ibu saudara mangsa, Rozita Abd Rahman, 35, yang menjual mainan di bazar Ramadan dan Pasar Chabang Tiga berkata kanak-kanak itu sepatutnya ke Tadika KEMAS di Losong Atap Zin seperti kebiasaannya, bagaimanapun tidak dapat ke sekolah semalam kerana sudah lebih seminggu demam.

Dia yang bercuti berniaga semalam kerana mahu berehat berkata, anak saudaranya itu seorang yang mudah mesra dan gemar mengikut sesiapa yang dikenalinya, malah tidak menafikan kanak-kanak malang itu rapat dengan dua lelaki yang turut terbabit dalam kejadian letupan itu, terutama dengan anak kepada tuan rumah kosong berkenaan.

Katanya, Khairul Arif baru saja kematian datuk sebelah bapanya pada 3 Ramadan lalu dan ketika itu mangsa ada menyebut mahu mengikut serta menemani datuknya di dalam kubur, bagaimanapun tidak menyangka ia akhirnya menjadi kenyataan.
Sementara itu Pengarah Kesihatan Terengganu, Dr Nordiyanah Hassan, berkata dua lelaki yang cedera itu mungkin pekak kerana kerosakan teruk pada gegendang telinga dan sukar dirawat walaupun menerusi pembedahan plastik.

Lelaki yang berusia 30 tahun mungkin juga buta kerana sebelah matanya rosak teruk, manakala berusia 22 tahun mengalami luka dan cedera luaran dari kepala hingga ke kaki.

Bagaimanapun, doktor masih menilai sejauh mana kecederaan yang mereka alami, katanya ketika dihubungi sambil menambah proses penilaian kecederaan mereka akan dibuat pelbagai pakar berkaitan.

"Tidak sangka pula apa yang dikatakannya itu menjadi kenyataan hari ini. Dia tidak ke Tadika hari ini (semalam) kerana demam. Hari ini juga perangainya agak pelik kerana sentiasa mengusung dua pasang selipar raya yang dibelikan ibunya ke mana-mana dia pergi. Tidak sangka itu petanda dia akan pergi menyahut seruan Ilahi.

"Malah, ketika datuknya meninggal baru-baru ini pun, dia beberapa kali menyatakan mahu mengikut datuknya dan saya juga tidak menyangka, hasrat saya mengambil cuti untuk berehat hari ini bertukar bagi menguruskan jenazahnya," katanya sayu.~ Berita Harian

No comments:

Post a Comment